Драги господине Pioneer,
Навикао сам да дупло враћам увреде; ко је груб према мени, ја будем још грубљи према њему. Овога пута не могу и нећу тако да урадим. Ствар захтева безстрасни и трезвени аргумент. Драго ми је што сам овде нашао прилику за тако нешто.
Ви сте стасали у улози првака, сами себи сте дали превелики значај. Стајали сте иза идеје, покрета, и то годинама-деценијама и сада тражите поштовање и потчињеност од нас, младих људи. Дозволите ми да упитам: иза којих идеја, иза ког покрета сте стајали годинама, чак деценијама? И више од свега: током тих година и деценија “стајања иза”, шта је ваш рад постигао за ову идеју и овај покрет? Ви сте били антисемита под Liebermannom von Sonnenbergom, лепо! Деценијама сте читали “Der Hammer”. То је веома учтиво од вас. Током рата сте били са пангерманима. То је на месту! После рата сте се прикључили “Лиги за напад и одбрану”, а после сте прошли кроз Партију Слободе да бисте данас самог себе представили као носиоца и апостола наше идеје. Ми вам опраштамо. Али заиста, какве везе ваша ствар има са нашом?
Ваше непознавање светске политике од 1918. године је неизбежно. Развитак часног немачког национализма у немачки социјализам у нашем времену, и резултирајући полаганим растом радикализације социјализма, прошао је поред вас без икаквог остављеног трага. Ја знам да сте ви легија међу нама, али да ли вас то чини исправним? Има људи у нашем “кампу”, и то не оних најгорих, који су научили нешто после 1918. и такође још увек уче после 1923. године. Данас они не само да виде фалсификат социјалистичких идеја у марксизму, већ такође виде и фалсификат, сасвим јасно и отворено, национализма у такозваним националним партијама и организацијама свакакве врсте. Спремни су да из ових погледа извуку неопходне политичке закључке. Они се оштро окрећу против погледа средње класе исто као што су против оних марксистичко-пролетерских, и не дозвољавају себи да буду заварани од било које политичке тактике која случајно носи униформу националне опозиције. За њих је средња класа, са својим политичким организацијама, изгубила право да буде против сваке последице политике овог система исто онолико колико и марксисти, зато што су обоје криви због овог система, зато што обоје учествују у овом систему и наставиће то да раде све док им буде дозвољено. Доле са лудилом марксизма, јер то је лажни социјализам! Доле са лудилом такозване националне опозиције у партијама деснице, јер то је лажни национализам! Ово су слогани који претварају социјализам у национализам и национализам у социјализам. За нас сваки националистички захтев подразумева социјалистички; свака радикализација националне воље за слободом је радикализација социјализма. Ви константно мешате систем и особу. Али увек је систем тај који је сам по себи долази у питање, а никада његови привремени симпатизери. Ви говорите о националном капиталу и неким националним капиталистима – ако још постоји такав неко. Ми говоримо о националном капиталу, који такорећи, данас више и не постоји, због тога што су ваши “национални” капиталисти због своје сопствене глупости, ароганције и саможивости дозволили да их упропасти јеврејска берза. Ми говоримо о националном капиталу који је скривен у богатству великих банака као деонице и менице. Ми то зовемо националним капиталом зато што је неопходно за живот нације, зато што према природи и закону то припада рукама оног ко ради за то главом и рукама. Његов део зависи од воље и одговорности којом ради.
Не волим када се ви појавите после мене у програму на неком од митинга. Пре пар година сте упропастили мој ефекат својим глупим блебетањем. У мојим закључним замеркама био сам дарежљив према вама. Следећи пут бићу немилосрдан. Ви говорите о националним немачким капиталистима ако добијете новац од Thyssena. Говорите о заједници народа ако поделите мало од духа Gustav Stresemann-a. Али, шта ви знате о заједници народа? Ви видите наш покрет као пригодно место да изложите ваше отрцане идеје којих не можете да се решите нигде другде. Ми смо одавно схватили да достигнуће заједнице народа ствара основу на којој буржуј и пролетер могу и требају да раде заједно за заједнички циљ, консолидацију нације унутар и изван ње. Али, само једна од ових група ће се пробити до тог циљ; у својој борби за будућност она ће бити вођена и усмеравана од бегунаца из друге групе. Ако средња класа пориче нашу борбу, онда нама не преостаје ништа друго него да пронађемо у такозваном пролетаријату кадар који нам је потребан за ослобођење Немачке од гојазности капитализма.
Ви и вама слични сте одговорни за чињеницу да је наш радикализам мек и слаб, да наша пропаганда, и поред тога што је остварила неке почетке, у свом тражењу социјалних захтева изгледа претерано за буржуја и безначајно за пролетера. Тако смо изгубили буржуја и оманули да придобијемо радника.
Да, у праву сте: антисемитизам је почетак нашег знања. Али то још увек није све. То је само почетак – који је за нас дуго био ствар правца. Ви сте се заглавили на том почетку, ваш бес је на најпримитивнији начин против Јевреја и њихових сапутника и у многоме превиђа ваше сопствене грешке и вашу сопствену кривицу. Да се не заваравамо: сваки народ има Јевреје какве заслужује; немачки народ у својој садашњој форми не заслужује друге Јевреје од ових које сада има.
Ако Јеврејин игра катастрофалну улогу у држави, он може да игра ту улогу зато што буржуји ове државе стоје на његовој страни; он је довољно паметан да умеша своје послове унутар државе са њима у сопствену корист. Како радо ти национални кругови од којих ви још увек очекујете нешто, дозвољавају да им Јеврејин да удео у експлоатацији немачког народа. Ви верујете да је средња класа групација која је још увек национална сама по себи. Како су скромни ваши концепти националне мисли и акције! Средња класа је национална све док јој национализам гарантује њену својину, мир и тишину. Ако национализам ово више не може да уради, онда је воља за нацијом готова, онда је буржуј много спремнији да се држи свог власништва уз помоћ интернационалног правца него да учини и најмању жртву ка националном смеру. Јасно можете видети развој средње класе у њеној рапидно напредујућој демократизацији. Демократија је ништа друго до интернационална експлоатација националног радника од стране берзанског капитализма, са тихим учешћем такозване националне средње класе. Средња класа види у бољшевизму не толико нарушиоца националне воље и народњачког инстикта, већ махом лопова њихове сопствене имовине, неугодног нарушиоца мира и тишине. Она исто види нашу национал-социјалистичку вољу за слободом са ове тачке гледишта: ми смо њено последње решење и последња нада ако је бољшевизам одмах иза угла. Што мање бољшевизам прети, мање је буржуја брига за нас, и све се отвореније смеје нашој очајничкој борби. Ту и тамо толико је бестидан да то призна сасвим отворено; онда говори о нама као да смо грађанска самозаштита, смешни и сувишни у исто време, али важни за прикључење ако је неко опрезан када се опет појави разбојништво и пљачка.
Овакав став га је начинио да саосећа и има симпатије према руским емигрантима, у којима види своје сапатнике који су у горој ситуацији него он сам. Он им допушта да му причају хорор приче у којима он види будућност Русије, и у дирљивом занемаривању светских историјских услова и неизбежном незнању о правим мотивима силе, упада са њима у најпримитивнији антисемитизам. И буржуј тако даје Јеврејину најбоље могуће оружје за контрапропаганду и дискредитује од самог почетка стварно добро усмерену антисемитску пропаганду, која долази од националне страсти, а не од најодвратнијег личног егоизма.
Ви сте, господине Pioneer, испљувак од ове врсте, пола Филестинац, пола антисемита. Ви сте сасвим фин човек ако вас оставе на миру. Будите разумни! Оставите и ви нас на миру, исто тако! Не мешајте се у наш посао. Све до сада ми смо вас шлеповали са нама. Ви стојите на пола пута уз планину и одатле имате леп поглед на расцветану долину. Уживајте у овој панорами неколико сати, а затим се тихо вратите са пријатељским расположењем назад у долину. Ми вас не можемо повести са нама на овом успону. Сада долази последњи део успона, онај најтежи – али такође и најлепши.
Када будемо стајали на највишем врху ми ћемо вам се јавити, махаћемо вам својим капама и радосно викати: “Успели смо! Живео нови, Трећи Рајх!”
Ми смо социјалисти! И не желимо бити социјалисти узалуд!
Ми смо научили и још увек учимо. Себе фанатично бранимо од брбљиваца који никада ништа нису знали и који никада неће ништа научити; против оних који су надмени у причању да је то у суштини генија да зна све без икаквог учења, са самодовољним присвајањем да су баш они сами ти генији и са једнаком самоевидентном сигурношћу да они немају потребе да било шта науче.
Нисмо задовољни само са ставом. Ми покушавамо да учинимо овај став јачим и још дубљим својим радом и неуморним стварањем. Ми желимо јасноћу и бистрину. Социјализам је још увек једно осећање за нас, једва осећање. Он мора да буде организован, проширен, консолидован изнутра. Све што је основа има својих недостатака. Вера помера планине, али само знање их помера на право место. У знању ми тражимо јасноћу и унитарни карактер за наше осећање.
Не верујте да наше садашње ћутање значи устезање. Ми радимо без одмора и предаха; није далеко дан када ћемо рећи све, баш све. Тада ћете чак и ви научити да смо ми све осим црно-бело-црвене сигурносне полиције за самоинтерес средње класе и филестински мир и тишину.
Тада ћете се најежити пред нашим радикализмом у нашим захтевима пред нефлексибилном логиком онога што мора бити и онога што смо одлучни да урадимо зато што то мора бити. Данашњи народ у Немачкој зна добро да нас нико не превазилази у фанатизму за националном слободом.
Ускоро ће сав народ да научи да ми стојимо уједињени на фронту у борби и вољи за прави социјализам!
Навикао сам да дупло враћам увреде; ко је груб према мени, ја будем још грубљи према њему. Овога пута не могу и нећу тако да урадим. Ствар захтева безстрасни и трезвени аргумент. Драго ми је што сам овде нашао прилику за тако нешто.
Ви сте стасали у улози првака, сами себи сте дали превелики значај. Стајали сте иза идеје, покрета, и то годинама-деценијама и сада тражите поштовање и потчињеност од нас, младих људи. Дозволите ми да упитам: иза којих идеја, иза ког покрета сте стајали годинама, чак деценијама? И више од свега: током тих година и деценија “стајања иза”, шта је ваш рад постигао за ову идеју и овај покрет? Ви сте били антисемита под Liebermannom von Sonnenbergom, лепо! Деценијама сте читали “Der Hammer”. То је веома учтиво од вас. Током рата сте били са пангерманима. То је на месту! После рата сте се прикључили “Лиги за напад и одбрану”, а после сте прошли кроз Партију Слободе да бисте данас самог себе представили као носиоца и апостола наше идеје. Ми вам опраштамо. Али заиста, какве везе ваша ствар има са нашом?
Ваше непознавање светске политике од 1918. године је неизбежно. Развитак часног немачког национализма у немачки социјализам у нашем времену, и резултирајући полаганим растом радикализације социјализма, прошао је поред вас без икаквог остављеног трага. Ја знам да сте ви легија међу нама, али да ли вас то чини исправним? Има људи у нашем “кампу”, и то не оних најгорих, који су научили нешто после 1918. и такође још увек уче после 1923. године. Данас они не само да виде фалсификат социјалистичких идеја у марксизму, већ такође виде и фалсификат, сасвим јасно и отворено, национализма у такозваним националним партијама и организацијама свакакве врсте. Спремни су да из ових погледа извуку неопходне политичке закључке. Они се оштро окрећу против погледа средње класе исто као што су против оних марксистичко-пролетерских, и не дозвољавају себи да буду заварани од било које политичке тактике која случајно носи униформу националне опозиције. За њих је средња класа, са својим политичким организацијама, изгубила право да буде против сваке последице политике овог система исто онолико колико и марксисти, зато што су обоје криви због овог система, зато што обоје учествују у овом систему и наставиће то да раде све док им буде дозвољено. Доле са лудилом марксизма, јер то је лажни социјализам! Доле са лудилом такозване националне опозиције у партијама деснице, јер то је лажни национализам! Ово су слогани који претварају социјализам у национализам и национализам у социјализам. За нас сваки националистички захтев подразумева социјалистички; свака радикализација националне воље за слободом је радикализација социјализма. Ви константно мешате систем и особу. Али увек је систем тај који је сам по себи долази у питање, а никада његови привремени симпатизери. Ви говорите о националном капиталу и неким националним капиталистима – ако још постоји такав неко. Ми говоримо о националном капиталу, који такорећи, данас више и не постоји, због тога што су ваши “национални” капиталисти због своје сопствене глупости, ароганције и саможивости дозволили да их упропасти јеврејска берза. Ми говоримо о националном капиталу који је скривен у богатству великих банака као деонице и менице. Ми то зовемо националним капиталом зато што је неопходно за живот нације, зато што према природи и закону то припада рукама оног ко ради за то главом и рукама. Његов део зависи од воље и одговорности којом ради.
Не волим када се ви појавите после мене у програму на неком од митинга. Пре пар година сте упропастили мој ефекат својим глупим блебетањем. У мојим закључним замеркама био сам дарежљив према вама. Следећи пут бићу немилосрдан. Ви говорите о националним немачким капиталистима ако добијете новац од Thyssena. Говорите о заједници народа ако поделите мало од духа Gustav Stresemann-a. Али, шта ви знате о заједници народа? Ви видите наш покрет као пригодно место да изложите ваше отрцане идеје којих не можете да се решите нигде другде. Ми смо одавно схватили да достигнуће заједнице народа ствара основу на којој буржуј и пролетер могу и требају да раде заједно за заједнички циљ, консолидацију нације унутар и изван ње. Али, само једна од ових група ће се пробити до тог циљ; у својој борби за будућност она ће бити вођена и усмеравана од бегунаца из друге групе. Ако средња класа пориче нашу борбу, онда нама не преостаје ништа друго него да пронађемо у такозваном пролетаријату кадар који нам је потребан за ослобођење Немачке од гојазности капитализма.
Ви и вама слични сте одговорни за чињеницу да је наш радикализам мек и слаб, да наша пропаганда, и поред тога што је остварила неке почетке, у свом тражењу социјалних захтева изгледа претерано за буржуја и безначајно за пролетера. Тако смо изгубили буржуја и оманули да придобијемо радника.
Да, у праву сте: антисемитизам је почетак нашег знања. Али то још увек није све. То је само почетак – који је за нас дуго био ствар правца. Ви сте се заглавили на том почетку, ваш бес је на најпримитивнији начин против Јевреја и њихових сапутника и у многоме превиђа ваше сопствене грешке и вашу сопствену кривицу. Да се не заваравамо: сваки народ има Јевреје какве заслужује; немачки народ у својој садашњој форми не заслужује друге Јевреје од ових које сада има.
Ако Јеврејин игра катастрофалну улогу у држави, он може да игра ту улогу зато што буржуји ове државе стоје на његовој страни; он је довољно паметан да умеша своје послове унутар државе са њима у сопствену корист. Како радо ти национални кругови од којих ви још увек очекујете нешто, дозвољавају да им Јеврејин да удео у експлоатацији немачког народа. Ви верујете да је средња класа групација која је још увек национална сама по себи. Како су скромни ваши концепти националне мисли и акције! Средња класа је национална све док јој национализам гарантује њену својину, мир и тишину. Ако национализам ово више не може да уради, онда је воља за нацијом готова, онда је буржуј много спремнији да се држи свог власништва уз помоћ интернационалног правца него да учини и најмању жртву ка националном смеру. Јасно можете видети развој средње класе у њеној рапидно напредујућој демократизацији. Демократија је ништа друго до интернационална експлоатација националног радника од стране берзанског капитализма, са тихим учешћем такозване националне средње класе. Средња класа види у бољшевизму не толико нарушиоца националне воље и народњачког инстикта, већ махом лопова њихове сопствене имовине, неугодног нарушиоца мира и тишине. Она исто види нашу национал-социјалистичку вољу за слободом са ове тачке гледишта: ми смо њено последње решење и последња нада ако је бољшевизам одмах иза угла. Што мање бољшевизам прети, мање је буржуја брига за нас, и све се отвореније смеје нашој очајничкој борби. Ту и тамо толико је бестидан да то призна сасвим отворено; онда говори о нама као да смо грађанска самозаштита, смешни и сувишни у исто време, али важни за прикључење ако је неко опрезан када се опет појави разбојништво и пљачка.
Овакав став га је начинио да саосећа и има симпатије према руским емигрантима, у којима види своје сапатнике који су у горој ситуацији него он сам. Он им допушта да му причају хорор приче у којима он види будућност Русије, и у дирљивом занемаривању светских историјских услова и неизбежном незнању о правим мотивима силе, упада са њима у најпримитивнији антисемитизам. И буржуј тако даје Јеврејину најбоље могуће оружје за контрапропаганду и дискредитује од самог почетка стварно добро усмерену антисемитску пропаганду, која долази од националне страсти, а не од најодвратнијег личног егоизма.
Ви сте, господине Pioneer, испљувак од ове врсте, пола Филестинац, пола антисемита. Ви сте сасвим фин човек ако вас оставе на миру. Будите разумни! Оставите и ви нас на миру, исто тако! Не мешајте се у наш посао. Све до сада ми смо вас шлеповали са нама. Ви стојите на пола пута уз планину и одатле имате леп поглед на расцветану долину. Уживајте у овој панорами неколико сати, а затим се тихо вратите са пријатељским расположењем назад у долину. Ми вас не можемо повести са нама на овом успону. Сада долази последњи део успона, онај најтежи – али такође и најлепши.
Када будемо стајали на највишем врху ми ћемо вам се јавити, махаћемо вам својим капама и радосно викати: “Успели смо! Живео нови, Трећи Рајх!”
Ми смо социјалисти! И не желимо бити социјалисти узалуд!
Ми смо научили и још увек учимо. Себе фанатично бранимо од брбљиваца који никада ништа нису знали и који никада неће ништа научити; против оних који су надмени у причању да је то у суштини генија да зна све без икаквог учења, са самодовољним присвајањем да су баш они сами ти генији и са једнаком самоевидентном сигурношћу да они немају потребе да било шта науче.
Нисмо задовољни само са ставом. Ми покушавамо да учинимо овај став јачим и још дубљим својим радом и неуморним стварањем. Ми желимо јасноћу и бистрину. Социјализам је још увек једно осећање за нас, једва осећање. Он мора да буде организован, проширен, консолидован изнутра. Све што је основа има својих недостатака. Вера помера планине, али само знање их помера на право место. У знању ми тражимо јасноћу и унитарни карактер за наше осећање.
Не верујте да наше садашње ћутање значи устезање. Ми радимо без одмора и предаха; није далеко дан када ћемо рећи све, баш све. Тада ћете чак и ви научити да смо ми све осим црно-бело-црвене сигурносне полиције за самоинтерес средње класе и филестински мир и тишину.
Тада ћете се најежити пред нашим радикализмом у нашим захтевима пред нефлексибилном логиком онога што мора бити и онога што смо одлучни да урадимо зато што то мора бити. Данашњи народ у Немачкој зна добро да нас нико не превазилази у фанатизму за националном слободом.
Ускоро ће сав народ да научи да ми стојимо уједињени на фронту у борби и вољи за прави социјализам!
Joseph P. Goebbels
(Писмо је из времена пре освајања власти)
Нема коментара:
Постави коментар