Питање улоге жене у друштву и породици прати човечанство још од његових првих историјских почетака све до данас. Још антички филозофи су се њиме бавили; Средњи век га је на ломачама решавао; Ренесанса га третирала кроз стихове и платна; Француска револуција га решавала кроз своје законе, да би га у пракси негирала. Платон је за жену рекао да баш она одређује значај човеков; инквизитори су је сматрали оруђем ђавола; француски револуционари теоријски је изједначавали са мушкарцем; а Стриндберг је за њу рекао да мисли материјом. Столећима су појединци и читаво човечанство третирали женино питање, па ипак нас данас оставили пред нерешеним проблемом, у читавој збрци научних истина и шупљих фраза, мудрих изрека и духовитих вицева. А данас човечанство стоји у том хаосу подељено у два на нож завађена табора, међу којима зјапи провалија, са звучним називима феминиста и антифеминиста, где су феминисти они који жену хоће да помужјаче, а антифеминисти они који би хтели да жена остане или постане женка, што међутим из самих имена не излази. Покушавати дати једно решење које би се налазило на средини, или високо изнад средине, значило би сипати уље у ватру, толико су духови зажарени, а по ефикасности значило би сипати кап воде у упаљен петролејски извор, толико је то решење неефикасно. Па ипак ако дајемо такво решење, ми га не дајемо јавном мњењу низ длаку, већ истине ради.
Данашње друштво, а и друштво уопште, тражи пре свега као неминован предуслов свога постојања поделу рада и дужности.
И у тој расподели дужности у сваком цивилизованом друштву водило се рачуна о природном склопу појединаца: ни у једном културном друштву није неком хромом поверено нека курирска дужност, богаљу ковачки занат, а слепцу сликарство. Такви догађаји, ако се где и сретну, су само доказ поремећености у томе. Па кад смо тако паметни према појединцима, зашто би смо били луди према читавом једном полу, коме својом лудости чинимо неправду? Зашто бисмо дозволили да „жена буде жртва посла који јој по природи не припада”.
У једном здравом, сређеном друштву жена је, пре свега, мајка и чувар породице. „Према томе је и удешен организам и психа жене. Она даје живот, те не сме да буде оруђе борбе за опстанак. Зато, ако су код мушкараца развијени мишићи, врат и прса, у жене су нарочито развијене груди”.
Материнство женино није кулук; оно је колико дужност, толико и право, Јер одгојем детета, жена добија право да даје тон читавој генерацији. Преко свога детета, а не на политичким зборовима, жена треба да улива осећајност и правичност у односима међу људима. На политичким зборовима она ће у међусобном надвикивању заборавити те своје идеале, а крај детета ће их појачавати и најефикасније спроводити. Пацифизам, који је главна одлика женског гледања на свет, оне ће далеко боље спроводити пацифистичким одгојем своје деце, него бучним изјавама на неким пацифистичким митинзима, док деца код куће вриште и стварају ратоборни дух, а муж праска због загорелог паприкаша.
Али захтев да се жена посвети материнству не одузима жени остала права која јој припадају, нити пак унизују жену пред мушкарцем. Жена није нити нижа, нити виша од мушкарца, али му није ни једнака, она је различита од њега. Зато и њена права не могу бити једнака са његовим већ одговарајућа.
Прво женино право јесте право на одгој деце. Више него жена - политичар, више него жена - бирач и жена - агитатор, нама је потребна жена - одгајивач, жена која љуби мужа и пород. Жена не сме бити, по извесним неукусним рецептима, фабрика за децу, још мање фабрика криминала, у облику побачаја или ванбрачне деце, она мора бити свесна и чиста мајка и васпитачица, која ће друштву оспособљавати корисне раднине.
Друго у великом низу жениних права јесте право на просвећивање. Жени треба отворити путеве да свој ум, а преко њега и ум свога порода, уздигне онамо докле досад није допирао. И од жене - супруге, чак и од жене - мајке могу се очекивати интелектуални и поучни успеси. И на њих она има право.
Дуги је још низ њених права, али се у свима њима не сме заборавити да жена мора остати жена. Јер друштву је потребна жена - жена какву је дала природа, а не нека чудна мешавина мушког и женског, неки одвратни трећи пол. А ако тврдимо да жена није створена да се бори у бруталној борби за опстанак са мушкарцем, онда то не тврдимо мушкарца ради, већ жене ради. А ако и само друштво легализује израбљивање жене у таквој борби и њено одвајање од детета, ми пљујемо на такво друштво које женама не може да обезбеди ни оно што би јој гола природа обезбедила. Онда нека се не тражи да жена врши своје обавезе према друштву, кад их друштво према њој није извршило.
У данашњем добу, у коме се тако лудачки и непристојно насрће на породицу, тешко је говорити о жениним дужностима у породици. Оставивши на страну тврђење да је породица стуб друштва и државе које се данас сматра реакционарним, ми у низу других разлога за постојање породице налазимо и одгој деце. Школа, заводи, околина, у данашњем а и у сваком другом поретку, дају детету образовање, усавршавање његових умних способности. Међутим ми имамо обијача који баш њихове умне способности омогућавају да буду обијачи првога реда. Нигде се ван породице не може изградити човеков карактер. Једино породица, а мајка као њен главни чинилац, породица даје морално васпитање човеку и тиме ствара друштву једног подношљивог и корисног члана. Али нека се жена не уплаши да ће је одгој детета отети њеном интелектуалном усавршавању и афирмирању. Мадам де Севиње је била највећа француска књижевница, а ако у њеним писмима има толико лепоте, онда је то свакако зато што их је писала као мајка.
У сваком случају погрешно је и штетно затварање жене у кавезе, и њено слање у фабрике, и натицање фереџа и дозвола да се разголити до бестидности и кочијашки псује. Жена је дотле једнакоправна са мушкарцем док има женствености; изједначена потпуно са њим у свима правима и дужностима, она ће му одмах подлећи у слободном надметању, у коме неће бити обзира према њеној женствености.
У доба када се поставља да ли се један алкохоличар и један хистерик имају подједнако право гласа као један Слободан Јовановић, за жену је препоручљиво да не тражи право гласа. Јер у једној дилеми Тино Роси - Слободан Јовановић она би увек гласала за Тина Росија и тиме себе компромитовала.
Без много речи, жена је испунила свој задатак у друштву и држави ако буде Мајка Јевросима и Мајка Југовића.
А познато је и старо, али и вечито истинито, да ма шта био један народ, он своју битност дугује женама.
број 20,
28. јула 1939.
Нема коментара:
Постави коментар